Jakie są rodzaje bieżnika w oponach?

Jakie są rodzaje bieżnika w oponach?

Opony różnią się między sobą wieloma właściwościami. Wśród nich warto zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika. Dlaczego? Ponieważ od niego w dużej mierze zależy zachowanie się pojazdu na drodze. Sprawdźmy więc, jakie modele można znaleźć na rynku oraz prześledźmy ich wszystkie plusy i minusy.

Bieżnik kierunkowy

To zdecydowanie najbardziej zaawansowany rodzaj ogumienia, a przez to dość drogi. Sprawdza się jednak w wyjątkowo trudnych sytuacjach, np. na ośnieżonej czy mokrej drodze. Poza tym pozwala osiągnąć znacznie większą prędkość w porównaniu do innych rodzajów opon. Dlatego jest najchętniej stosowany w pojazdach przeznaczonych do dynamicznej jazdy i o dużej mocy silnika.

Zalety bieżnika kierunkowego:

– odporność na aquaplaning,

– bardzo dobre właściwości trakcyjne,

– dostosowane do szybkiej jazdy.

Wady bieżnika kierunkowego:

– głośniejszy od innych modeli,

– bardziej podatny na ząbkowanie,

– opona musi być zakładana zgodnie z kierunkiem jazdy.

Bieżnik symetryczny

Najprostszy dostępny na rynku model. Oznacza to również najniższą cenę. Stosuje się go przede wszystkim w samochodach o niewielkiej mocy. Opony letnie z bieżnikiem symetrycznym zapewniają dość przeciętne osiągi, które jednak świetnie sprawdzają się w miejskich warunkach. Są preferowane przez spokojnie jeżdżących kierowców na stosunkowo niewielkich odcinkach drogi.

Zalety bieżnika symetrycznego:

– niewielki opór toczenia,

– duża wytrzymałość na zużycie,

– niski poziom generowanego hałasu,

– wysoka efektywność paliwowa.

Wady bieżnika symetrycznego:

– gorzej radzi sobie na mokrej i ośnieżonej nawierzchni,

– przeciętna przyczepność boczna.

Bieżnik asymetryczny

Jest on uznawany za najbardziej specjalistyczny. Wynika to z osiągnięcia świetnych parametrów dotyczących odprowadzania wody czy utrzymania trakcji. Dodatkowo opony z takim bieżnikiem mają zazwyczaj wysoki indeks prędkości. Wobec tego stosuje się je głównie do aut sportowych, takich jak Porsche, Ferrari lub Maserati.

Zalety bieżnika asymetrycznego:

– umożliwia osiąganie wysokich prędkości,

– poprawia wchodzenie w zakręty przy agresywnym stylu jazdy,

– zapewnia najlepszą przyczepność.

Wady bieżnika asymetrycznego:

– wysoka cena,

– opona musi być montowana oraz rotowana w ściśle określony przez producenta sposób,

– mają gorsze osiągi podczas opadów w porównaniu do ogumienia kierunkowego z wysokiej półki.

Który bieżnik wybrać na zimę?

Ostatni z wymienionych rodzajów można uznać za uniwersalny. Bieżnik asymetryczny jest bowiem wykorzystywany w ogumieniu całorocznym (wielosezonowym) – a także letnim i zimowym – ze względu na swoją budowę. Oczywiście nie wszyscy korzystają z tego rozwiązania, dlatego rodzi się pytanie o dobór właściwego produktu.

Opony zimowe mają zazwyczaj bieżniki kierunkowe. To one najlepiej sobie radzą w trudnych warunkach pogodowych. Dużo łatwiej odprowadzają wodę oraz śnieg dzięki „jodełkowej” konstrukcji.

W razie pojawienia się wątpliwości przy wyborze opon letnich oraz zimowych warto skonsultować się ze specjalistami sklepu Hurtopony. Doradzą oni zakup najlepszego rozwiązania w danym przypadku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

pięć × 2 =