Opony różnią się między sobą wieloma właściwościami. Wśród nich warto zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika. Dlaczego? Ponieważ od niego w dużej mierze zależy zachowanie się pojazdu na drodze. Sprawdźmy więc, jakie modele można znaleźć na rynku oraz prześledźmy ich wszystkie plusy i minusy.
Bieżnik kierunkowy
To zdecydowanie najbardziej zaawansowany rodzaj ogumienia, a przez to dość drogi. Sprawdza się jednak w wyjątkowo trudnych sytuacjach, np. na ośnieżonej czy mokrej drodze. Poza tym pozwala osiągnąć znacznie większą prędkość w porównaniu do innych rodzajów opon. Dlatego jest najchętniej stosowany w pojazdach przeznaczonych do dynamicznej jazdy i o dużej mocy silnika.
Zalety bieżnika kierunkowego:
– odporność na aquaplaning,
– bardzo dobre właściwości trakcyjne,
– dostosowane do szybkiej jazdy.
Wady bieżnika kierunkowego:
– głośniejszy od innych modeli,
– bardziej podatny na ząbkowanie,
– opona musi być zakładana zgodnie z kierunkiem jazdy.
Bieżnik symetryczny
Najprostszy dostępny na rynku model. Oznacza to również najniższą cenę. Stosuje się go przede wszystkim w samochodach o niewielkiej mocy. Opony letnie z bieżnikiem symetrycznym zapewniają dość przeciętne osiągi, które jednak świetnie sprawdzają się w miejskich warunkach. Są preferowane przez spokojnie jeżdżących kierowców na stosunkowo niewielkich odcinkach drogi.
Zalety bieżnika symetrycznego:
– niewielki opór toczenia,
– duża wytrzymałość na zużycie,
– niski poziom generowanego hałasu,
– wysoka efektywność paliwowa.
Wady bieżnika symetrycznego:
– gorzej radzi sobie na mokrej i ośnieżonej nawierzchni,
– przeciętna przyczepność boczna.
Bieżnik asymetryczny
Jest on uznawany za najbardziej specjalistyczny. Wynika to z osiągnięcia świetnych parametrów dotyczących odprowadzania wody czy utrzymania trakcji. Dodatkowo opony z takim bieżnikiem mają zazwyczaj wysoki indeks prędkości. Wobec tego stosuje się je głównie do aut sportowych, takich jak Porsche, Ferrari lub Maserati.
Zalety bieżnika asymetrycznego:
– umożliwia osiąganie wysokich prędkości,
– poprawia wchodzenie w zakręty przy agresywnym stylu jazdy,
– zapewnia najlepszą przyczepność.
Wady bieżnika asymetrycznego:
– wysoka cena,
– opona musi być montowana oraz rotowana w ściśle określony przez producenta sposób,
– mają gorsze osiągi podczas opadów w porównaniu do ogumienia kierunkowego z wysokiej półki.
Który bieżnik wybrać na zimę?
Ostatni z wymienionych rodzajów można uznać za uniwersalny. Bieżnik asymetryczny jest bowiem wykorzystywany w ogumieniu całorocznym (wielosezonowym) – a także letnim i zimowym – ze względu na swoją budowę. Oczywiście nie wszyscy korzystają z tego rozwiązania, dlatego rodzi się pytanie o dobór właściwego produktu.
Opony zimowe mają zazwyczaj bieżniki kierunkowe. To one najlepiej sobie radzą w trudnych warunkach pogodowych. Dużo łatwiej odprowadzają wodę oraz śnieg dzięki „jodełkowej” konstrukcji.
W razie pojawienia się wątpliwości przy wyborze opon letnich oraz zimowych warto skonsultować się ze specjalistami sklepu Hurtopony. Doradzą oni zakup najlepszego rozwiązania w danym przypadku.